Λίγες μέρες πριν την έναρξη των εξετάσεων είναι φυσικό το άγχος των υποψηφίων να έχει φτάσει στα ύψη. Και αυτό δεν είναι και ότι καλύτερο. Γι’ αυτό ηρεμήστε και ακολουθήστε μερικές συμβουλές που ίσως σας φανούν εξαιρετικά χρήσιμες!
1. Ότι μάθατε, μάθατε! Τώρα περιοριστείτε σε επαναλήψεις σε ότι έχετε ήδη διαβάσει και μην αναλωθείτε στη μελέτη νέων θεμάτων ή την επίλυση εξαιρετικά πολύπλοκων ασκήσεων. Επίσης μεγάλο λάθος είναι να ψάχνετε SOS θέματα γιατί απλά… δεν υπάρχουν!
2. Όλα τα θέματα της εξεταστέας ύλης είναι και πιθανά θέματα για τις εξετάσεις. Πολλές φορές μάλιστα έχει παρατηρηθεί η επιτροπή των εξετάσεων να επιλέξει θέματα που είχαν ζητηθεί και την προηγούμενη χρονιά, ή γενικά προηγούμενα θέματα διατυπωμένα με διαφορετικό τρόπο και με άλλα ζητούμενα.
3. Τις ημέρες που απομένουν μέχρι τις εξετάσεις καλό θα ήταν να μην επιδίδεστε σε εξαντλητικό διάβασμα και σε ξενύχτια συνοδεία άπειρων καφέδων. Αντιθέτως, να διαβάζεται με πρόγραμμα και να αφιερώνετε χρόνο για ξεκούραση και χαλάρωση. Την ημέρα της εξέτασης οι υποψήφιοι δεν πρέπει να ασχολούνται καθόλου με το διάβασμα, αλλά να αφήνουν το μυαλό τους να ξεκουραστεί ώστε να μπορέσουν να αποδώσουν την ώρα της… κρίσης. Ο καλός ύπνος πριν από κάθε γραπτή εξέταση μεγιστοποιεί την απόδοση στη νοητική διεργασία που απαιτεί η αξιολόγηση.
Την ημέρα των εξετάσεων
4. Φροντίζουμε να ξυπνήσουμε και να ετοιμαστούμε εγκαίρως, για να μην έχουμε και το επιπρόσθετο άγχος αν θα προλάβουμε. Άλλωστε, βιασύνη και εκνευρισμός βλάπτουν τη συγκέντρωση.
5. Το διάβασμα της τελευταίας στιγμής πριν μπει κανείς στην αίθουσα ή το πρωί λίγο πριν φύγει από το σπίτι αυξάνει το άγχος, γι’ αυτό και το αποφεύγουμε.
6. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται κατά τον χρόνο αναμονής των θεμάτων, οπότε και η αγωνία των υποψηφίων κορυφώνεται. Συνήθης αντίδραση των υποψηφίων κατά την διάρκεια αναμονής των θεμάτων είναι η προσπάθεια και η αδυναμία ανάκλησης τυχαίων σημείων της ύλης. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει αυτό να επηρεάσει την ψυχολογία τους, αφενός διότι είναι φυσιολογική αντίδραση και αφετέρου διότι κατά την γραπτή αξιολόγηση ο εγκέφαλος λειτουργεί αφαιρετικά. Συνεπώς όταν έρθουν τα θέματα και ο υποψήφιος καταπιαστεί με ένα από αυτά χωριστά, η ανάκληση μνήμης θα είναι πολύ εύκολη.
Τι κάνουμε όταν δοθούν τα θέματα
7. Μόλις έρθουν τα θέματα, ο υποψήφιος πρέπει να συγκεντρωθεί σε αυτά και να μην επιτρέψει σε τίποτα να του αποσπάσει την προσοχή. Αρχικά, διαβάζει µια φορά όλα τα θέματα, ώστε να σχηματίσει µια γενική εικόνα. Ξεκινάμε τις απαντήσεις µας από τα θέματα για τα οποία είμαστε σίγουροι για τον τρόπο αντιμετώπισής τους και με κλιμάκωση ασχολούμαστε στο τέλος με όποιο θέμα φαίνεται δύσκολο ή δυσνόητο. Συνήθως ξεκινάμε από τη θεωρία.
Αντιμετώπιση ενός θέματος
Διαβάζουμε προσεκτικά τα δεδομένα του θέματος.
Εντοπίζουμε τη διδακτική ενότητα στην οποία αναφέρεται.
Το ερμηνεύουμε µε βάση τη θεωρία της αντίστοιχης διδακτικής ενότητας.
Προχωράμε στη λύση του θέματος αναφέροντας τα θεωρήματα που θα χρησιμοποιήσουμε και προσέχοντας εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις τους.
Εάν αυτές δεν δίνονται στην εκφώνηση, τις αποδεικνύουμε.
Επιπλέον θα πρέπει να έχουμε υπόψη µας ότι τα υποερωτήµατα ενός ερωτήματος συνδέονται μεταξύ τους. Ακόμη και εάν αγνοούμε τη λύση του 1ου υπο-ερωτήµατος, µπορούµε να το θεωρήσουμε ως δεδομένο για την επίλυση του 2ου.
Αν ξεχάσουμε κάποια λέξη ή κολλήσουμε κάπου, αφήνουμε κενό και συνεχίζουμε, με σκοπό να επανέλθουμε μετά (αρκεί να βάλουμε ένα σημάδι, για να το θυμηθούμε). Εφόσον το ξέρουμε, θα μας έρθει αυτόματα αργότερα.
Αφού απαντήσουμε σε κάποιο ερώτημα, διαβάζουμε άλλη μία φορά την εκφώνηση για να σιγουρευτούμε ότι απαντήσαμε σ’ αυτά που ρωτάει ή ότι δεν παραλείψαμε κάτι.
Εάν δεν προλαβαίνουμε, δεν είμαστε σίγουροι για κάποια απάντηση ή ξέρουμε λίγα μόνο πράγματα, γράφουμε ό,τι γνωρίζουμε. Είναι σίγουρα προτιμότερο από το να μην απαντήσουμε καθόλου.
8. Δεδομένου ότι στα περισσότερα μαθήματα οι υποψήφιοι εξετάζονται σε τέσσερα θέματα, ο μέσος χρόνος που πρέπει να αφιερώσουν σε κάθε θέμα είναι περίπου 45 λεπτά της ώρας. Όμως, κάποια από τα θέματα θα φανούν στους προετοιμασμένους υποψηφίους πολύ απλά, συνεπώς ο χρόνος που θα απομείνει για τα απαιτητικά θέματα είναι αρκετός.
9. Σε κάθε περίπτωση, ο χρυσός κανόνας είναι να μην επιμείνει ο υποψήφιος για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιο θέμα που φαίνεται ότι δεν μπορεί άμεσα να επιλύσει, γιατί αυτό θα επιφέρει δυο αρνητικά : 1) θα μειωθεί ο χρόνος που θα απομείνει για να αφιερώσει στα άλλα θέματα και 2) η εμμονή στο ίδιο θέμα κατά κανόνα μειώνει τις πιθανότητες για την επίλυσή του. Συνεπώς εάν ο υποψήφιος κολλήσει σε κάποιο θέμα, το αφήνει για λίγο, ασχολείται με τα υπόλοιπα και επανέρχεται σε αυτό αργότερα.
Αιτιολόγηση
10. Τίποτα δεν είναι αυτονόητο στις Πανελλαδικές και ότι ζητείται στις εκφωνήσεις πρέπει να αιτιολογηθεί επακριβώς. Συχνά, άλλωστε, στα θέματα εμπεριέχεται η έκφραση «να εξηγήσετε» ή «να περιγράψετε». Με αυτόν τον τρόπο ζητείται από τους υποψηφίους η πλήρης ανάλυση ενός φαινομένου, μιας έννοιας κ.ο.κ.
11. Πλεονασμοί, υπερβολικές αναλύσεις ή άσχετες πληροφορίες πρέπει να αποφεύγονται, διότι ενέχουν τον κίνδυνο για βαθμολογική ποινή, εάν εμπεριέχουν λάθη ή θεωρηθούν ως αποτέλεσμα της ακρισίας του υποψηφίου.
12. Οι εκφωνήσεις των θεμάτων των Πανελλαδικών είναι κατά κανόνα σαφείς και συνεπώς δεν είναι δύσκολο οι υποψήφιοι, αφού διαβάσουν προσεκτικά τις εκφωνήσεις, να κατανοήσουν την ακριβή έκταση των απαντήσεων τους.
13. Μετά το τέλος των απαντήσεων τους και δεδομένου ότι υπάρχει χρόνος στην διάθεσή τους, είναι σημαντικό οι υποψήφιοι να επανεξετάσουν όσα έγραψαν προκειμένου να διορθώσουν κάποια λεπτά σημεία, όπως εκφράσεις ή αριθμητικές πράξεις, λάθη και αστοχίες.
Πως απαντάμε στις ερωτήσεις
14. Κατά την απάντηση ενός θέματος, πρέπει με προσοχή να σημειώνονται σωστά οι αριθμοί των ερωτημάτων του, κυρίως όταν αυτά δεν απαντώνται με την σειρά που δίνονται στις εκφωνήσεις.
15. Η σαφής διάκριση των ερωτημάτων και υπο-ερωτημάτων είναι πολύ σημαντική και συμβαίνει συχνά οι υποψήφιοι να χάνουν πολύτιμες μονάδες από θέματα που απάντησαν μεν, αλλά με λάθος αρίθμηση ή με ακαταστασία στο γραπτό τους. Άλλωστε οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν διαρκώς στο μυαλό τους ότι η άρτια αρχιτεκτονική του γραπτού (τάξη, αισθητική, ευανάγνωστες απαντήσεις) υποσυνείδητα προϊδεάζει θετικά τον βαθμολογητή.
16. Τα ερωτήματα πρέπει να απαντώνται με σαφήνεια και πληρότητα. Πολλοί διαβασμένοι μαθητές συμβαίνει να χάνουν μονάδες, διότι σε κάποιο θέμα θεώρησαν ότι μέρος μίας απάντησης ή αιτιολόγησης είναι αυτονόητη.
17. Τελειώνοντας, διαβάζουμε πάλι με προσοχή το γραπτό μας πριν το παραδώσουμε.
18. Εκμεταλλευόμαστε όλο το χρόνο που έχουμε στη διάθεσή μας. Να θυμάστε πως δεν εξετάζεστε για την ταχύτητα!
19. Αφού τελειώσει η κάθε εξέταση, επιτρέπουμε στον εαυτό μας να χαλαρώσει για λίγο, πριν αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε για την επόμενη μέρα.
20. Να θυμόμαστε πάντα ότι οι δικοί μας άνθρωποι μας αγαπούν έτσι κι αλλιώς και είναι περήφανοι για μας, για την προσπάθεια που έχουμε κάνει, άσχετα με το αποτέλεσμα των εξετάσεων!
Καλή επιτυχία! (στη ζωή, όχι μόνο στις πανελλήνιες)
コメント